کد مطلب:279263 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

احترام پیامبر به نیکی کننده به پدر و مادر
و نیز روایت كرده از عمار بن حیان كه گفت خبر دادم به حضرت صادق علیه السلام كه اسماعیل پسرم به من نیكی میكند حضرت فرمود من او را دوست میداشتم محبتم زیاد شد به او همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خواهر رضاعی داشت وقتی وارد بر آن حضرت شد چون نظر بر او افتاد مسرور شد و ملحفه خود را (كه معنی چادر است) برای او پهن كرد و او را روی آن نشانید پس رو كرد و با او سخن میفرمود و در صورتش میخندید پس برخاست و رفت و برادرش آمد حضرت آن نحو رفتاری كه با خواهرش كرد با او نكرد، عرض كردند: یا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم! با خواهرش سلوكی فرمودید كه با خودش به جا نیاوردید با آنكه او مرد است؟ مراد آنكه او اولی است از خواهرش به آن نحو محبت و التفات، فرمود: وجهش آن بود كه او به والدین خود بیشتر نیكی میكرد.

و از ابراهیم بن شعیب روایت فرمود كه گفت: گفتم به حضرت صادق علیه السلام كه به راستی پدرم پیر شده و ضعف پیدا كرده و ما او را بر میداریم هرگاه اراده حاجت كند، فرمود: اگر بتوانی این كار را تو بكن یعنی تو او را در بر گیر و بردار در وقتی كه حاجت دارد به دست خود لقمه بگیر برای او زیرا كه آن سپری است از برای تو در فردا یعنی از آتش جهنم.

و شیخ صدوق روایت كرده از حضرت صادق علیه السلام كه فرمود: هر كه دوست دارد حق تعالی آسان كند بر او سكرات مرگ را پس باید خویشان خود را صله كند وبه والدین خود نیكی نماید پس هرگاه چنین كرد حق تعالی آسان كند بر او سكرات مرگ را و نرسد او را پریشانی در دنیا هرگز.